Oikeudenmukaisuuden kokemus on yksi vahvimpia työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Levoton työmarkkinasyksy on herättänyt miettimään, miten herkkä ja omakohtainen tunne se on ja miten se on monella työelämän alalla nyt horjunut.
Oikeudenmukaisuus on yksi neljästä perushyveestä – muut ovat viisaus, kohtuullisuus ja rohkeus. Kunkin omaan tulkintaan siitä, mikä koetaan oikeudenmukaisuudesta, vaikuttavat omat aiemmat kokemukset sekä henkilökohtaiset eettiset ja moraaliset käsitykset. Siksi tutkijat kuten Cropanzano & Greenberg, (1997) määrittelevätkin oikeudenmukaiseksi sellaisen toiminnan, jota suurin osa ihmisistä pitää oikeudenmukaisena
Kun valmennamme esimiehiä, teemme toisinaan vähän banaalin tussinheittelydemonstraation. Kolmikossa heitämme tussia toisillemme. Hetken päästä suljemme yhden henkilön ulkopuolelle ja heittely jatkuu kahden kesken. Poissuljetun henkilön reaktiot ovat silmin nähtäviä, hylkäämisen ja epäoikeudenmukaisuuden kokemus lytistää hartiat ja koko olemus muuttuu epävarmaksi. Ja kyse on vain tussin heittelystä.
On hyvä pyrkiä olemaan tietoinen, miten itse heittelee arjen tusseja.
Johtajien ja esimiesten toimintaa tarkkaillaan oikeudenmukaisuuden näkökulmasta erityisen tarkasti. Kenelle annetaan haastavat, mielenkiintoiset projektit? Kenen mielipidettä kysytään palaverissa? Ketä pyydetään lounaalle? Kenen kanssa johtaja tuntuu viettävän enemmän aikaa? Luottamus ja arvostus ovat haluttua sosiaalista pääomaa.

Oikeudenmukaisuus on työhyvinvoinnin peruskivi
5.12.2019 10:50 Rea Klingberg

Miten johtamisen eettisyyttä voi arvioida
29.10.2019 12:00 Erika Heiskanen
Johtamisen eettisyys vaikuttaa merkittävästi ihmisten arkeen, työn sujuvuuteen ja työilmapiiriin. Jos eettinen osaaminen on heikkoa, tulokset näkyvät sekä poissaolotilastoissa että tuottavuudessa. Linjakas, kirkas ja oikeudenmukainen tapa johtaa mahdollistavat vapaan ajatustenvaihdon, uteliaan oppimisen ja innovatiivisen työotteen. Lisäksi eettisellä johtamisotteella taklataan riskejä jo ennen niiden syntymistä.

Eettiset makunystyrät ja soivat kellot
22.10.2019 20:00 Erika Heiskanen
Eettinen, vastuullinen tai kestävä liiketoiminta on paljon muutakin kuin vastuuta ympäristöstä. Ajatuksen ytimessä on harjoittaa liiketoimintaa niin, että itse toiminta kestää ajan hammasta eettisten käytäntöjen ansiosta: yritys kohtelee ihmisiä ja yhteisöjä hyvin ja tuottaa sellaisia palveluja tai muita tuotteita, joita ihmiset haluavat.

Suo siellä, media täällä
17.10.2019 10:46 Erika Heiskanen
Media on nopea ja ketterä kritisoimaan epäeettistä toimintaa. Samalla asialla ovat monet kansalaisjärjestöt. On tärkeää, että media ja järjestöt toteuttavat vahtikoiran rooliaan, jotta mikä tahansa markkinointipropaganda ei mene läpi täydestä tai kähminnät ja lahjonta jää paljastumatta. Moni hähmäinen tapahtumaketju olisi jäänyt joko kokonaan tai ainakin osin hämärän peittoon ilman ammattitaitoista ja periksiantamatonta mediaa ja pelottomia kansalaisjärjestöjä.

Operaatio Juuriharja on hämmästyttävä valmennus
16.10.2019 15:15 Jari Salo
Operaatio Juuriharja on hämmästyttävä valmennus. Siinä lähdetään pienen johtajaryhmän kanssa intensiiviselle matkalle Namibiaan, jossa tehdään paikallisten kumppanien kanssa jokin yhteinen työprojekti.

Epävarmuudessa kärvistelystä kukoistukseen - resilienssiä voi oppia
10.10.2019 11:30 Erika Heiskanen
Epävarmuuden sietäminen ja ihmisten johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä vaativat esimiehiltä ja johtajilta huomion kiinnittämistä yhä enemmän ihmisiin. Osaamisen on uudistuttava. Epävarmuus ei tule poistumaan, vaan siitä on tullut kiinteä osa uutta normaalia.

Miksi toisilla on niin hyvät projektitiimit?
7.10.2019 13:37 Tuula Virkkula
Risto huokaisee nähdessään alkavan projektinsa A lopulliset pelaajanimitykset. Taas pitää tätä kivirekeä ryhtyä vetämään. Ei tunnu ihan reilulta. Joukossa onneksi muutama karaistunut luottopakki, joiden kanssa asiat saadaan kyllä sovittua ja etenemään. Risto varaa heti heidän kanssaan pikaisen palaverin. Ei tässä ole aikaa sen suurempiin aloitusseremonioihin ja tiimiytyksiin. Pahasti ollaan jo myöhässä lähtöviivalla. Juhlitaan sitten olan takaa, jos saadaan homma joskus maaliin ja rahapussin pohjalta löytyy vielä jotain jolla juhlia.

Uusi opetussuunnitelma haastoi Otavan Oppimisen palvelut-liiketoimintayksikön tuotannon. Kaikki oppimateriaalit uudistettiin ja ne piti saada valmiiksi sekä painettuna että digitaalisena ennen koulujen alkua, eli juuri silloin kun tyypillisesti vietetään rauhallista kesälomakautta.
Oppimisen palvelut- liiketoimintayksikköä johtaa Teuvo Sankila, jonka mukaan tässä uudessa ja haastavassa tilanteessa keskeisintä oli saada aikataulun hallinta omiin käsiin. Piti löytää yhtä tehokkaita malleja digitaalisen oppimismateriaalin tuotannon ajankäytön ennustamiseen ja aikataulun hallintaan, kuin jo olemassaolevien painettujen materiaalien tuottamisen vaiheisiin.

Asiakastarina: Miten LapIT teki kokonaisvaltaisen ...
24.10.2018 16:15 Merle Karp
Pohjois-Suomen kuntien ICT-talo LapIT teki vuonna 2017 rohkean päätöksen: juuri tehdyn ja epäonnistuneen organisaatiomuutoksen jälkeen on laitettava firma jälleen uusiksi. Myllerryksen jälkeen henkilöstön tyytyväisyys, työn tuloksellisuus ja asiakastyytyväisyys saatiin nousuun.

Miten tukifunktiot sinun organisaatiossasi toimivat? Miten osuvasti viestintä tukee strategian toteutumista ja auttaa muutoksissa? Miten HR, rakennetaanko organisaatioosi jatkuvasti huomisen osaamista, jotta toimintakyky markkinassa pysyy yllä ja paranee? Useissa organisaatioissa kokonaisuus toimii kohtuullisen hyvin.