Skip to content
Hyvä työilmapiiri ei ole sattumankauppaa
Tuula Virkkula12.9.2023 7:551 min read

Hyvän ilmapiirin rakentuminen – sattuman kauppaako?

Murrosajassamme kokemiemme koettelemusten ja haastavien tulevaisuusnäkymien keskellä ovat esihenkilöt nyt syystäkin huolissaan ihmistensä jaksamisesta ja sitoutumisesta.

Työnantajat ovat vihdoin heränneet etätyökäytännöissä siihen, että yhteisön etua ei voi systemaattisesti ohittaa yksilön edun nimissä. Tämän julkilausuminen voi olla työnantajalle lyhyellä tähtäimellä riski, mutta pitkässä juoksussa se voi kannattaa. Varsinkin esihenkilötyö helpottuu.

JH blogi ilmapiiri 1200x628


Joustava työ on joustoa kahteen suuntaan. Työpaikoille kannattaa jaksaa tulla jo siksikin, että se tekee tutkitusti hyvää paitsi yhteisölle, myös omalle hyvinvoinnille. Poikkeuksena ovat työpaikat, joiden ilmapiiri ei ole kunnossa. Siksi hyvän ilmapiirin varmistaminen on lähityön onnistumisen ensimmäinen edellytys.

Hyvän ilmapiirin rakentumista ei kannata työyhteisöissä jättää sattuman varaan. Haastava aikamme lisää ”väsyneen mielen” ajatuksia, tunteita ja reaktioita. Puuttumista ja rajojen asettamista tarvitaan, mutta asiaa kannattaa lähestyä tuen ja välittämisen kautta. Silloin nähdään, että oireileva ihminen ei olekaan ongelma, vaan ihminen, jolla on ongelma.

Psykologisesti turvallisessa ja yhteistyöhön johdetussa työyhteisössä vaikeat tilanteet jaetaan, inhimilliset virheet ja epätäydellisyys hyväksytään eikä empatiaa ja kannustusta säästellä. Ongelmat nähdään yksilöä laajempina systeemisinä ongelmina, jossa jokaisella on osaltansa vastuu ratkaisun löytämisestä.

Toimivassa työyhteisössä sosiaalinen pääoma kasvaa kasvamistaan ja tuo kipeästi kaipaamaamme hyvinvointia ja tuloksellisuutta.

Lataa maksuton oppaamme ja tutustu valmentajiemme näkemykseen siitä, mistä osatekijöistä eettinen ja energinen työyhteisö syntyy.

New call-to-action

 

Haluaisitko keskustella tarkemmin valmennustarpeistanne? Otathan yhteyttä, autamme mielellämme!

OTA YHTEYTTÄ


Me Juuriharjassa osaamme ihmiset ja teemme kaikkemme, jotta asiakkaamme onnistuvat liiketoiminnassaan ihmistensä kanssa. Kaikissa olosuhteissa.

- Tuula Virkkula