Juuriharja blogi

Whistleblowing-asiat ketterästi kuntoon

28.10.2021 16:36 Kategoriat: Eettinen johtaminen, Whistleblowing

Whistleblower-asiat ovat agendalla, mutta aikaa toteutukseen ei löydy? Liikaa yksityiskohtia ja sekavaa informaatiota? Mitä nyt oikein pitää tehdä? Tai olla tekemättä? Yksityiskohtia kieltämättä riittää, mutta onneksi asia ei lopulta ole kovinkaan monimutkainen.

FW blogi kello 2021

Aikataulusta

Toteutuksen kanssa on joko todella kiire, tai sitten aikaa on vielä hyvin. Lähtökohtaisesti aikatauluun vaikuttaa organisaation koko, mutta joillakin toimialoilla ilmoittamisen mahdollistaminen on pakollista organisaation koosta riippumatta. Yleiset takarajat ovat:

  • 250 henkeä tai enemmän työllistävät organisaatiot 17.12.2021 mennessä
  • 50-249 henkeä työllistävät organisaatiot 17.12.2023 mennessä.

Hallituksen ehdotus tai nk. whistleblower-direktiivi ei ota kantaa siihen, miten whistleblowing- eli ilmoituskanava järjestetään. Ilmoituskanavan ominaisuuksiin kohdistuu kuitenkin vaatimuksia, kuten ilmoittajan identiteetin vahva suojelu, mikä sulkee esim. sähköpostin ja intranetin pois vaihtoehdoista. Ilmoittajan kanssa on voitava kommunikoida, joten kanava ei voi olla pelkkä lomake, vaan tarvitaan työkalu eli järjestelmä, jonka kautta kommunikointi onnistuu niin, että tietoturvasta on samalla varmasti huolehdittu.

 

Työlistalla nyt

Kanavan lisäksi on kieltämättä pitkä lista asioita, jotka pitää hoitaa ajoissa kuntoon. Whistleblowing-asioista ja ilmoitusten vastaanottamisesta vastaava/t henkilö/t on nimettävä ja tarvittaessa koulutettava tutkimaan ilmoituksia ammattimaisesti. Myös henkilöstö on koulutettava oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Lisäksi ilmoittaminen on mahdollistettava organisaation verkkosivuilla. Kyllä, ulkoisilla verkkosivuilla. Ja tietosuoja-asioitakin on useita, jotka pitää tehdä ja niihin liittyviä dokumentteja päivittää.

Tämän kaiken ei tarvitse olla monimutkaista. Osana First Whistle -ilmoituskanavamme käyttöönottoprosessia, annamme listan asioista, jotka pitää hoitaa kuntoon. 

Tässä muutaman asiakkaamme näkemys yhteistyöstä kanssamme:

”Käyttöönotto on nyt suoritettu ja täytyy kyllä todeta, ettei mikään aikaisempi käyttöönotto ole mennyt yhtä kivuttomasti. Nyt sitten vain odotellaan, tuleeko yhtään tapausta käsiteltäväksi, toivottavasti ei.
Kiitokset!”

Janne Tikkanen, Tietohallintoasiantuntija, Lounea

 

”First Whistle on ollut meille erittäin helppo tapa täyttää EU-direktiivin vaatimukset. Käyttöönotto oli nopeaa ja vaivatonta.”

Martti Tokola, toimitusjohtaja, Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä

 

Mitä nyt kannattaa tehdä?

1. Varaa alta sinulle parhaiten sopiva aika kalenteristani. Tapaamisessa käydään yhdessä läpi tilanteenne ja kaikki kysymyksenne. Lisäksi pääsette tutustumaan First Whistle -palveluumme ja kuulette, kuinka käyttöönotto tapahtuu.

VARAA DEMO


2. Käynnistetään yhteistyö. Saatte meiltä ohjeet vaihe vaiheelta, miten mennään eteenpäin. Tarpeen mukaan autamme teitä tai voitte toimia itsenäisesti juuri sen mukaan, kuin itse näette hyväksi. Ja mieltäkin saa muuttaa.


3. Lanseeraatte ilmoituskanavan verkkosivuillanne – ja kaikki on kunnossa.


Olen mielelläni apunanne.

- Erika Heiskanen, erika.heiskanen@juuriharja.fi

FW asiakkaitamme 2 rivia

 

Kategoriat: Eettinen johtaminen, Whistleblowing

Erika Heiskanen

Kirjoittanut Erika Heiskanen

Pysy ihmisenä. Tilaa Juuriharjan blogi.