Skip to content
sydän mukaan vastuullisuuteen
Piia Sydänmaa2.6.2025 15:352 min read

Unohda täydellisyys vastuullisuudessa

Vastuullisuustyö saattaa tuntua käsistä lipsuvalta saippualta tai loputtomalta suolta. Haluamme luonnollisesti olla hyviä ja tavoitella usein sitä täydellisyyttä tekemisessämme. Silloin laajoissa ja terminologiaa vilisevissä aiheissa voi olla kiusaus jättää tarttumatta siihen ollenkaan. Jotta lapioon tarttuminen ei tuntuisi niin haastavalta, lohduttavaa on tietää, että jokainen suomalainen yritys/organisaatio on jo tehnyt jotain vastuullista. Ote lapiosta on jo itseasiassa otettu.


Vastuullisuus on strateginen valinta, ei täydellisyyskisa

Vastuullisuus ei ole kilpailu siitä, kuka ehtii ensimmäisenä julkaista sata erilaista toimenpidettä tai koota pisimmän listan ympäristölupauksia. Vastuullisuus on kykyä nähdä olennaiset asiat ja keskittyä niihin. Mistä sitten lähteä liikenteeseen, kun ote lapiossa on vielä hutera? Riittävä ja vaikuttava vastuullisuustyö alkaa panostamalla ensi alkuun mm. seuraaviin asioihin.

Aloita olennaisen tunnistamisesta

Keskeistä on ihan ensin ymmärtää, mikä vastuullisuudessa on juuri meille olennaista ja mihin kannattaa keskittyä. Sen sijaan, että yritetään tehdä kaikkea, kannattaa keskittyä niihin osa-alueisiin, joissa toiminnallanne on suurin vaikutus ja niihin, jotka eniten vaikuttavat toimintaanne. Puhutaan kaksoisolennaisuusanalyysista. Tunnistamalla olennaiset teemat saadaan tehtyä ensimmäinen vastuullisuustyön kirkastus.

 

Ilmastonmuutos koskee kaikkia

Oli yrityksesi millä toimialalla tahansa, kaikkien kannattaa ainakin yksi teema analysoida kaksoisolennaisuusanalyysissä. Tämä on ilmastonmuutos. Se vaikuttaa kaikkiin maapallon alueisiin ja ihmisiin. Mieti millaisia riskejä ja mahdollisuuksia ilmastonmuutos tuo liiketoiminnallenne? Miten taas yrityksenne toiminta vaikuttaa ilmastonmuutokseen? Tämän takia kaksoisolennaisuus on mielestäni hyvä työkalu. Se peilaa molempiin suuntiin, sekä yrityksestä ulospäin että ulkoa sisäänpäin.

 

Kuuntele myös sidosryhmiä

Oman analyysin lisäksi ymmärrystä syntyy myös tärkeiden sidosryhmien näkemyksistä, mikä heidän mielestään on vaikuttavinta ja merkityksellisintä. Esimerkiksi hyvä on ymmärtää, miten vastuullisuus näkyy asiakkaillenne nykyisillä ja uusilla markkinoilla? Mitä he odottavat vastuullisuudelta nyt ja tulevaisuudessa? Mitä arvoa asiakkaasi odottavat saavansa ostaessaan teidän tuotteita tai palveluita?

 

Kirkasta toiminnan tarkoitus

Alkuvaiheessa on tärkeä myös pysähtyä kirkastamaan tai kertaamaan oman toiminnan tarkoitus ja arvolupaus. Usein nämä ovat jo jollain tasolla sanoitettuna, mutta vastuullisuustyön alussa ne kannattaa käydä uudelleen läpi. Miksi olemme olemassa? Mitä haluamme muuttaa? Ja kenelle tuotamme arvoa? Kun ydintehtävä on kirkas, vastuullisuus ei ole irrallinen lisä, vaan keino toteuttaa sitä entistä merkityksellisemmin. Samalla tulee vielä kerran varmistettua, että rajalliset resurssit suunnataan oikeisiin kohteisiin.

 

Määritä oma ambitiotaso

Toiminnan tarkoituksen ja arvolupauksen kertauksen sekä olennaisten teemojen tunnistamisen jälkeen on tärkeää päättää oma ambitiotaso. Missä meille riittää minimitaso? Missä teemme asiat fiksummin kuin kilpailijat? Muutammeko toimialan suuntaa? Vastuullisuudessa ei ole siis kyse siitä, että kaikessa täytyisi olla paras. Sen sijaan kyse on oikeiden taisteluiden valitsemisesta. Oli se sitten kiertotalous, hiilineutraalisuus tai vaikkapa monimuotoisuus. Keskity tärkeimpiin ja tee niistä strateginen kilpailuetu. Olennaisuuden ja ambitiotason ymmärtäminen tuovat helpotusta myös yleisesti koettuun haasteeseen; mistä meidän kannattaa vastuullisuudessa viestiä.

JH blogi vastuullisuus sydan 1200x649


Sydän mukaan vastuullisuuteen

Kokemukseni pohjalta yhdistäisin näihin alkuvaiheessa vielä yhden tärkeän teeman, mitä on valintoja tehdessä hyvä miettiä yhdessä koko henkilöstön kanssa. Mille teemoille meidän sydämemme sykkivät? Mikä meitä kiinnostaa ja mistä innostumme? Loppukädessä vastuullisuudessa lapio on sinun ja työkaverisi käsissä. Arjen ja kiireen keskellä sillä on iso merkitys, tarttuuko lapioon innolla vai ottaako sen käteen vain siksi, että täytyy.

Täydellisyys syntyy innosta

Unohda siis täydellisyyden tavoittelu kaikessa. Löydä ne vaikuttavat teemat, joiden kehittämiseen tartutte innolla ja ilolla. Silloin niistä itse asiassa tulee täydellisiä.

avatar

Piia Sydänmaa

Piia Sydänmaa on strategi ja muotoilija, joka auttaa suurella innolla yrityksiä kestävän liiketoiminnan kehittämisessä.