Skip to content
john-t-413908-unsplash
Erika Heiskanen29.5.2017 8:581 min read

7 helppoa tapaa torpata oma työura

Kuulen usein kysymyksiä siitä, millä perustein yleensä ihmiset saavat jonkin uuden tehtävän organisaatiossa ja miksi eivät. Tässä lyhyt yhteenveto käytännön sovelluksista, miten varmistat, että nakki ei napsahda.

Pähkinänkuoressa kyse on siitä, että heikennät sekä tuottavuutta että työhyvinvointia yhtäaikaisesti eli toimit epäeettisesti työpaikalla.

 

Miten estää uralla eteneminen?

 

 

1. Älä suoriudu

Varmista kaikin tavoin, että et hoida omia hommiasi aikataulussa ja hyvin. Tee tehtäviäsi vain silloin, kun joku erikseen niin pyytää. Ja vetkuttele silloinkin mahdollisimman pitkään. Jää tavoitteistasi ja valittele olosuhteita.Tämä ensimmäinen on näistä neuvoista tärkein.

 

2. Valita

Elämässä ja töissä on aina joku huonosti. Pidä näitä asioita esillä, huokaile ja hönkäile. On se niin raskasta. Pidemmän päälle kukaan ei jaksa kuunnella, olet varmalla polulla takavasemmalle. Tällä saavutat sellaisen raskaan yleistunnelman, jota jokainen terve ihminen haluaa vältellä. Jos olet onnekas, saat tämän leviämään työyhteisössä.

 

3. Osoita pomosi heikot kohdat

Jokaisessa pomossa on paljon puutteita, joten tämän pitäisi olla helppoa. Puhu näistä puutteista vähintään viikottain sekä pomollesi että kollegoillesi. Sinua ruvetaan välttelemään pikemmin kuin uskotkaan. Tämä on lisäksi tehokas työkalu koko työyhteisön huomion kiinnittämiseen muuhun kuin työhön.

 

4. Ole eri mieltä

Jokaisessa päätöksessä ja suunnitelmassa on heikkouksia. Osoita ne rohkeasti ja jankuta niistä. Jankuttamisen tehoa vahvistaa kaikkitietävä sävy. Tämän tehon näet siinä, että kohta kukaan ei halua sinua suunnittelupalavereihin tai mukaan ideointiin.

 

5. Levitä tarinoita

Puhu ihmisistä mitä sattuu tarinoita heidän selkänsä takana. Puhu kaikista ristiin pahaa, mutta niin, että väität heidän puhuneen pahaa. Sinä vain viattomasti raportoit tästä. Näin saat luottamusta rapautettua ja kuppikuntaisuutta vahvistettua.

 

6. Venkoile palavereissa

Valitse pomosi lisäksi muutama muu henkilö, joiden puhuessa pyörittelet silmiäsi, huokailet ja lähettelet tekstiviestejä jollekin kollegallesi. Tirskuminen vahvistaa vaikutelmaa kyvyttömästä käyttäytymisestäsi.

 

7. Avaudu sähköpostitse isolla jakelulla

Kun aavistat jotakin, ota se esille sähköpostitse jakelulla KAIKKI. Koska et oikein itsekään tiedä, mistä on kysymys, kirjoita epämääräisesti vihjaten sekä tapahtuneesta että siitä, ketkä ovat osallisia.

Muista syyllistävä sävy ja lisää loppuun vaatimus, että jatkossa jokainen tulee puhumaan asioista suoraan. Tämä kannattaa tehdä perjantaina klo 15 hujakoilla, jotta mahdollisimman suurella joukolla menee viikonloppu pilalle. Myös kohdat 3 ja 5 kannattaa toteuttaa työviikon lopuksi pahan mielen maksimoimiseksi.

Voi olla raskasta muistaa nämä kaikki, mutta älä huoli, usein riittää näistä yksikin varmistamaan stagnaatiosi organisaatiossa. Epäeettinen tapa toimia on varsin tehokas lähestymistapa. 

 

 Yhteistyökyvykkyys ja sen johtaminen

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT