Skip to content
Palautteen saamisessa ja vastaanottamisessa voi kehittyä.
Erika Heiskanen28.3.2022 8:152 min read

Johtajana kehityt palautteen avulla

Muistatko, kun opettelit kävelemään? Tai ajamaan polkupyörällä?
Se oli aluksi varsin hankalaa ja pyllähdyksiä sattui useammin, kuin olisi toivonut. Paria vuotta myöhemmin polvet olivat ruvella ja kyynärpäät mustelmilla yhä harvemmin. Nyt molemmat todennäköisesti sujuvat mutkattomasti, ellei ole alla jäätä tai liian kova tilannenopeus päällä. Myös johtajana pystyt kehittymään ja oppimaan palautteen avulla.


Palaute on oppimisen väline

Palaute on keskeisin inhimillisen oppimisen väline. Saat palautetta työstäsi, asiakkailtasi sekä työtovereiltasi. Joskus saat palautetta kotonakin, ainakin toivottavasti. Palautteen avulla voit hahmottaa, millainen toimintatapa vie parhaiten asioita eteenpäin ja toisaalta, miten toimimalla olet toisille harmiksi, ellet jopa esteeksi.

Palaute on johtajan työkalu

Yllä kuvatun kaltainen oppimisprosessi pätee myös palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Toistuva harjoittelu tuo tulosta ja saattaa innostaa niin, että palautetta tulee annettua ja pyydettyä jatkuvasti.

Johtamisvastuussa palautteen antaminen ja vastaanottaminen on keskeinen osa työtä. Palautteen antaminen on keino johtaa ihmisiä ja organisaatiota toivottuun suuntaan. Palautteen vastaanottaminen on puolestaan keino reivata omaa johtamista niin, että se yhä paremmin palvelee ihmisiä ja tavoitteiden saavuttamista.

Joht - blogi - thank you palaute


Palautteen avulla sokeat pisteet esiin

Palautteen vastaanottaminen on sinulle myös keino kaventaa omia sokeita pisteitäsi. Se ei aina ole helppoa ja kivutonta, mutta ilman palautetta et voi  tulla tietoiseksi sellaisesta, mitä et itse näe tai tunnista – jolle olet sokea. On mahdollista luulla, että sokeita pisteitä ei ole, jolloin olet joiltain osin persoonasi kanssa täysin sokkona, vailla epäilyksen häivää.

Miten palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa voi kehittyä?

Voit omassa työympäristössä harjaantua palautteen antajana ja vastaanottajana esimerkiksi seuraavalla tavalla:

  1. Kirjaa antamasi palaute. Ryhdy ensin pitämään tukkimiehen kirjanpitoa alaisillesi antamasta palautteesta. Kirjanpidon tavoite on saattaa sinut tietoiseksi antamasi palautteen mahdollisesta painottuneisuudesta eri henkilöiden kesken sekä siitä, miten usein ylipäätään annat palautetta. On tärkeää, että jokainen saa palautetta sekä onnistumisistaan että parantamisen kohdistaan. Muista olla rehellinen ja vilpitön. Näe vaivaa tunnistaaksesi asiat, joiden takana seisot. Muista, että jokainen onnistuu jossain ja jokainen pystyy parantamaan jotakin.
  2. Haasta itsesi parantamaan antamasi palautteen laatua. Tee huomioita ja havaintoja ja anna palautteesi tosiasioihin ja tekemiseen perustuen. Älä koskaan säti persoonaa.
  3. Pyydä itsellesi palautetta. Huolehdi myös, että kuuntelet tarkkaan saamasi palaute ja otat sen todesta. Vaikka sinulle väitettäisiin, että olet sini-puna-raidallinen, mieti, miten voisit tuota palautetta hyödyntää.
  4. Seuraa omaa toimintaasi. Tee parhaasi, että huomaisit ne tilanteet, joissa toimit saamasi kriittisen palautteen mukaisesti. Arvioi, haluatko jatkaa niin vai haluatko muuttaa toimintatapaasi.

Yhteistyöilmapiiri vahvistuu palautteen avulla

On tärkeää, että arjessa huomioit ihmisten tunteet ja annat palautetta niin, että palautteen saaja voisi palautteen kanssa toimia työssään yhä paremmin. Tee parhaasi yhteistyöilmapiirin vahvistamiseksi palautteen avulla. Varmista, ettei "polkupyöräsi" alla ole jäätä tai tilannenopeutesi liian suuri, jotta pyllähdyksiltä vältyttäisiin.

Haluatko tietää lisää palautteesta johtamisen kehittämisessä?

Jos haluat kiriä tässä jalossa taidossa ilman arjessa olevia liiketoimintariskejä, harkitse valmennusta. 

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

 

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT