Juuriharja blogi

Kesälomavinkki hyvinvointiin

20.6.2019 10:26 Kategoriat:

simon-migaj-421505-unsplash

 

Kesälomakausi alkaa olla käsillä ja alkuvuoden projekteja ja tehtäviä paketoidaan syksy mielessä pitäen. Miltä sinusta tuntuu juuri nyt? Lähdetkö lomille levollisin mielin vai vaeltaako mielesi erilaisten avointen välilehtien välillä? Minkälaisen arvosanan antaisit itsellesi itsesi johtamisesta?

Tämä kevät on ollut työntäyteinen, mutta olen myös yrittänyt etsiä eri keinoja työn ja vapaa-ajan tasapainoon. Tasapainoa täytyy harjoitella, jotta sen saa juuri itselleen sopivaksi ja siksi se onkin niin haastavaa. Tasapainon etsiminen vaatii kärsivällisyyttä, kokeiluhalukkuutta ja ennen kaikkea itseensä tutustumista ja itsensä johtamista.

Moni meistä tekee erilaisia valintoja arjessa ylläpitääkseen hyvinvointiaan. Itseäni on tämän vuoden aikana auttanut päivittäinen meditointi. Meditoinnin pariin olen hakeutunut aiemminkin, mutta kokeiluista ei koskaan tullut pysyviä tapoja. Itselleni ratkaiseva tekijä tavan muodostuksessa on ollut toisto ja sitkeys, mutta myös mahdollisuus epäonnistua ja luovuttaa hetkeksi.

Meditoinnistakin saa hyvin helposti suorituksen. 50 päivän meditointikokeilun aloitettuani, huomasin, etten ehtinytkään aamulla pysähtymään yllättävien käänteiden takia. Kotiin tullessasi soimasin itseäni, kun taas epäonnistuin. Itsensä syyttely vie asiaa kuitenkin aivan väärään suuntaan.

Kesäloma on loistava mahdollisuus kehittyä itsensä johtajana. Kun nyt lähdet kesälomalle ja suljet työkoneesi, haasta itsesi vaikkapa meditoimaan. Tarjolla on lukuisia erilaisia applikaatioita aloituksen helpottamiseksi, esimerkiksi Headspace, Calm ja Waking Up: Guided Meditation. Itse käytän viimeisintä. Meditoinnista ei olisi ehkä itselleni koskaan tullut tapaa ilman ohjattuja sessioita. Oman kokemukseni perusteella suosittelen meditoimaan esim. 10 minuuttia joka päivä, riippumatta siitä miten aloittelija tai konkari olet. Meditoinnissa harjoituksen pituus ei ole merkityksellistä. Jos 10 minuuttia tuntuu liian pitkältä, lyhennä se 5 minuuttiin. Merkityksellistä on, että otat itsellesi aikaa pysähtyä, sillä se 5 tai 10 minuuttia saattaa olla päiväsi ainoat minuutit, kun keskityt vain itseesi.

Mirka Tallus

Kirjoittanut Mirka Tallus

Pysy ihmisenä. Tilaa Juuriharjan blogi.

Lisää aiheesta: